Üdvözöljük áruházunkban! Csatlakozzon most! 

Ügyfélszolgálat 06 20 320 1166  info@jakomodell.hu

2hosszulogo
×
 x 

0
Bevásárló kosár
0

Jakomodell Blog

Információk és hasznos tanácsok a modellekés makettek világából

Carson Specter X8 Nitro Teszt

Carson Specter X8 Nitro Teszt

 

Specter X8N 1:8 Nitro Off road

A Carson cég által nemrégiben bevezetett Brushless elektromotoros Buggy X8EB alapjaira elkészült a nitro motoros változat, nevezetesen X8N Nitro Buggy Specter V25.
A következő cikkben erről a 4.1cm3 robbanómotoros autóról szeretnénk pár információt megosztani a kedves olvasóval, és megismertetni ezt az igazán impozáns RC modellt.

 

Az X8 N sok részletében megegyezik a brushless változattal,
de természetesen 
a nitro-motoros meghajtásból adódóan nagyon sok alkatrészében eltér attól.

   A sort indítja a speciális alváz lemez. Bár ez is 3 mm vastag és süllyesztett furatokkal ellátott, de kialakításra került a lendkerék helye, és így lehetőség nyílik a startpados indításra. A röpsúlyos tengelykapcsoló nagyméretű lendkerékkel szerelt, ez a megoldás kímélheti a startpados indítás esetén a pad motorját, de ez nem feltétlen szükséges mivel a motor el van látva berántóval. Az alváz lemez a brushless motoros változathoz hasonlóan oldal irányban enyhén hajlított, mely tartja a rugalmas műanyagból készült oldalsó spoilert. Ez jól védi a felverődő szennyeződésektől a belső részeket. Az orrész kicsit szokatlan kialakítása szintén ezt a célt  szolgálja.

Két változat

   A gyártó két változatban is forgalomba hozta a Specter X8N-t, RTR és ARR variációkban. Mi az alábbiakban az RTR típusról fogunk pár szót ejteni. A szinte teljesen összeszerelt buggy-ra csak a kerekeket és a hátsó szárnyat kell pár könnyű mozdulattal rögzíteni, minden mást a gyártó használatra készen helyére illesztett. Az RTR készlet tartalmazza a teljes elektronikát, beleérve a 2,4GHz távirányítót, valamint német nyelvű leírást, alkatrész listát, robbantott szerelési rajzot. A dobozban találunk még egy kerékanya kulcsot, valamint rugó feszítő gyűrűket, az első és hátsó lengéscsillapítók beállításához. Az indításhoz szükségünk lesz még a gyártó által ajánlott 16%-os üzemanyagra, továbbá starter szettre (izzító, tankoló flaska, gyertyakulcs). Ajánlott a vevőbe akkumulátort használni a mellékelt elemtartó helyett. Fontos még a légszűrő olaj, és érdemes tartalék izzógyertya beszerzése is. Ezeket a RTR változat sem tartalmazza.

Spoiler és kerekek


Az autómodellt elöl nagy méretű ütköző védi, hátul a buggy stílushoz illő állítható szárny található erős tartószerkezeten.
Az ütésálló anyagból készített hátsó spoiler és első ütköző megfelelő védelmet nyújt az offroad használatból eredő bukások ellen. A V25 eltér a Brushless motoros verziótól, és fekete teli felnis kerekeket kapott a küllős változat helyett. Ez a változtatás előnyös a tisztán tarthatóság szempontjából. Méretében hasonló más gyártók 1:8 buggy kerekeihez és a már szabványnak tekinthető 17mm hatszöggel kapcsolódik a kihajtáshoz.
 
Elektronika
 
 A nitromotoros erőforrás eredményeként a fedélzeti elektronika másként lett kialakítva. A CS9 fém fogaskerekes szervó 9kg erővel hat a kormányműre, és elöl található a jobb oldali segéd kormányoszlop mögött. Ezt követi a vízálló doboz a vevő akkumulátor számára, melyre rákerült a porvédővel ellátott áramtalanító kapcsoló. Ezen a területen került beépítésre az előzőekben már említett CS6 gáz-fék szervó, valamint a vevő egység. A távirányító a zárt, rezgéselnyelő anyaggal bélelt dobozban elhelyezkedő 4 CH vevőnek csupán az első, második csatornáját használja.



Üzemanyag tank
 

 

   Az autómodell teljes bal oldalán a kerekek közti részt az üzemanyag tartály, a hangolt rezonátor cső és a motor foglalja el. A tank a viszonylag közel a középvonalhoz rugalmasan van felfüggesztve. Jól illeszkedik a rendelkezésre álló helyre, integrálva tartalmazza az üzemanyag szűrőt, tetején a rugós gyors töltő nyílást a fröccsenés védővel.

 

Motor és Hangolt rezonátorcső

A motor hosszirányú elrendezéssel lett beépítve az üzemanyag tank mögött. A főtengely kinyúló részére szerelt három pofás röpsúlyos kuplungon keresztül kapcsolódik a hajtáslánchoz. A kipufogó gázok a 180°-os könyökön keresztül áramlanak a polírozott alumíniumból készült rezonátor csőbe. A könyök és a rezó összekötését kívülről ráhúzható szilikon csővel oldották meg. Mivel a rezonátor csövön nem található meg az EFRA tanúsítvány, így versenyzésre nem alkalmas. Ez is mutatja hogy az autómodell tervezésénél az hobby felhasználók szempontjai voltak a legfontosabbak. A 4,1ccm berántóval szerelt Force motor régóta bevált és megbízható típus a Carson cégnél. A 30.000 ford/perc forgó motor teljesítménye várhatóan nem sokkal marad el a 2PS (LE) értéktől. A hőszigetelő házba szerelt két tűs húzó porlasztó gondoskodik a a megfelelő üzemanyag ellátásról.

Hajtás és differenciál Művek

A karosszéria eltávolítása után láthatóvá válik a belső összeállítás. Első ránézésre nagyon hasonlít a legtöbb 1:8 4WD buggy felépítésére. A motor 3 pofás röpsúlyos kuplungon keresztül kapcsolódik a központi differenciálműhöz. Onnan kardántengelyeken keresztül adja tovább a hajtást az első illetve hátsó diffik felé. A fogaskerekek és bolygókerekek mindhárom differenciálműben acélból készülnek, ami ezen a szinten nem általános, csak magasabb kategóriák sajátja. Gyárilag mindhármat zsírral kezelik, de szilikon olajjal is feltölthetők, így állítva be az ideális nyomaték elosztást a kerekek között. A középső diffihez van rögzítve az acél fő fogaskerék (spur), s az egész egység szendvics szerűen a 3mm vastag alumínium alvázhoz van csavarozva. Az első és hátsó differenciálház magában rejti az összes fogaskerekeket, így azok elég jól védettek a szennyeződés ellen. A hajtóműházakra van rögzítve az első illetve hátsó teleszkóp torony, melyek nagyon vastag 4mm-es alumínium lemezből készülnek. A lengéscsillapítókat fekvő helyzetükből következően mindegyiket csak előre meghatározott ponton lehet bekötni.

Kormányzás

 A függőlegesen és keresztbe beépített kormányszervó állítható rudazaton keresztül van a szervó védőhöz (servo-saver) bekötve. Innen a kétoszlopos kialakítású kormánymű továbbítja az erőt accerman közbeiktatásával a jobb és bal oldali rudazathoz, melyek hossza a jobb-bal menetes kivitelezésnek köszönhetően könnyen állítható.




Fék

Az elektromos és a robbanómotoros autómodellek esetében komoly különbség látható a fékezés megvalósításában. A Nitro-motoros meghajtásnál a motorféket nem lehet megoldani, a röpsúlyos kuplung nem alkalmas erre a célra, mivel működési elvéből adódóan nem tudja átadni a fékezési energiát. Ezért külön fékrendszer szükséges, melyet acél féktárcsákból, acél fékpofákból, ragasztott fékbetétekből állítottak össze. A fékszerkezetből kettőt találhatunk a központi diffiház első illetve hátsó kihajtásánál. Mindkét fék ereje egymástól függetlenül külön beállítható. A fékrendszer és a gáz szabályzás ugyanazzal a fémfogaskerekes CS6 szervóval történik, melynek 6Kg-os ereje tökéletesen megfelelő.

Teleszkópok

A négy 16 mm-es BigBore lengéscsillapító a megszokottaktól eltérően szinte vízszintesen kerültek beszerelésre. A műanyagból készült házat kékre eloxált alumínium sapka zárja le. A teleszkóp házon nem találunk menetet, ezért a rúgó feszességét változó vastagságú műanyag gyűrűk bepattintásával lehet beállítani, ezeket a készletben megtaláljuk. A Carson X8N robbanómotoros buggy-t offroad üzemre tervezték, így fontos a szennyeződések elleni védelem a kényes helyeken. A lengéscsillapítóknál ez a rész a futás közben folyamatosan mozgó teleszkóp szár,melyet lágy és a mozgást nem korlátozó gumiharang vesz körül.

Távirányító

A Reflex Wheel Pro egy egyszerű, de megbízható készülék. Nem rendelkezik modellmemóriával, az alap beállítások tolókapcsolókkal és forgatható trimmekkel oldhatók meg. Gyárilag a vevőt a távirányítóval összetanították (bindelés), ezzel nem kell foglalkozni. A failsafe működését mindenképp ellenőrizni kell, illetve szükség esetén el kell végezni ennek a beállítását. Ez fontos lépés a biztonságos üzemeltetéshez.



Első indítás és tapasztalatok
Felkészítjük a modellt az első indításra. Még egyszer ellenőrizzük a szervók megfelelő beállítását, a faisafe helyes működését. A légszűrő szivacsot átitatjuk a speciálisan erre fejlesztett légszűrő olajjal.
Ezután tankoljuk fel 16°%-os nitrometán tartalmú üzemanyaggal (ez a gyári ajánlás, a motor vezérlése ilyen minőségű üzemanyaghoz van optimalizálva).
Az alváz kialakítása lehetőséget ad a startpados indításra, ez a módszer nagyon kényelmes, de a berántó használatával is könnyedén indíthatjuk a nitros motort (egy kis tapasztalat nem árt).
A gyári alap beállításokkal a motor jól indul, de a tűk finomhangolása később szükséges.
Az első tank üzemanyagot felbakolt állapotban, az alapjárati fordulatszámnál kicsit magasabb fordulaton kijáratjuk, ezzel a bejáratás első fázisán túl vagyunk. A következő egy-két tank üzemanyagot már terhelten járatjuk ki, ami azt jelenti, hogy elkezdjük használni modellünket de még nem a teljes terhelésen.
A 4,1ccm Force motor kemény burkolaton nagyon jól gyorsítja autómodellünket, de nem olyan brutális mint a Brushless elektromotoros változat. De ezek teljesen különböző meghajtások, nem igazságos összehasonlításuk.
A robbanómotoros modellek játék után mindig szennyezettebbek elektromos társaikkal szemben, de ez velejárója ennek a meghajtásnak.

   A X8N V25 kipróbálása után megállapítható, hogy belépő szintű autómodell és kezdőknek jelent jó választást. Igényes anyaghasználat, masszív felépítés és megfelelő teljesítmény jellemzi. Bár a tervezésénél nem ez volt a cél versenyzésre is alkalmas, de csak olyan rendezvényeken ahol az EFRA tanúsítvány nem előírás.

Carson X8N nitros autómodell főbb
műszaki paraméterei

• Hosszúság: 555 mm
• Szélesség: 306 mm
• Magasság: 205 mm
• Tengelytáv: 330 mm
• Nyomtáv: 265 mm
• Hasmagasság: 43 mm
• Kerék átmérője: 112 mm
• Gumiabroncs szélessége: 43 mm
• Tömeg: ca.3.220 gramm

Az eredeti német nyelvű cikk itt olvasható
 


Nitrós vagy Elektromos, melyiket válasszam?

Phoneorder1

VRX

Freeshipping