Viszonylag sűrűn előfordul, hogy megkérdezik tőlem: Melyik a jobb választás, elektromos meghajtású vagy robbanómotoros autómodell? Nos erre nem is olyan egyszerű a válasz. A mérlegelésnek több szempontja is van. Ilyenkor megpróbálom felmérni a lehetőségeket, és visszakérdezek.

  • Hol szeretné használni?
  • Hány éves, aki használni fogja az autómodellt, van-e már modellezői tapasztalata?
  • Ha túl fiatal, tudja-e vállalni egy felnőtt, hogy felügyeli a játékot?
  • A leendő gazdi mennyire szeret a játékon kívül a karbantartással is foglalkozni?

A beszélgetés során közösen rájövünk melyik lehet a jobb választás.

A kérdések alapján kicsit bővebben kifejtem mire is gondolok.

Hol szeretnék használni?

Ez elég fontos tényező. Egy nitrós autómodell motorja igen hangos, sokáig nem tűrik a szomszédok a nagy zajt. Tehát ha nem tudunk olyan helyen modellezni ami a lakott területtől elég messze van, akkor az elektromos a nyerő választás.

Hány éves aki használni fogja az autómodellt, van-e már modellezői tapasztalata?

A modellező boltokban forgalmazott Rc. modellek, főleg a nitrós motorral szereltek fajlagosan igen nagy teljesítményűek. Egy 1:8 méretarányú 4.1ccm alap robbanómotoros autómodell teljesítménye közel 2LE, és könnyedén gyorsítja Off-road autónkat még terepen is 50-60 Km/h sebességre. A körülbelül 3.5Kg tömegű test, ilyen sebességgel haladva már akkora mozgási energiával rendelkezik, mely szerencsétlen esetben komoly sérülést okozhat.

A modellezői tapasztalat az irányítás miatt fontos. Addig nem szokott gond lenni, amíg modellünk távolodik, könnyen bele tudjuk magunkat képzelni a vezetőülésbe. A gond akkor kezdődik, amikor autónk felénk gurul. Ilyenkor az irányok felcserélődnek, és a tapasztalatlan pilóta fordítva korrigál. Persze a vezetés tudományát mindenki el tudja sajátítani, de érdemes az eladó tanácsát megfogadni és olyan helyet választani az első próbálkozásokhoz, ahol bőven van hely és egy rossz mozdulat nem okozza Rc. modellünk törését, szerencsétlen esetben sérülést.

A fentiek alapján gyerekeknek és irányítási tapasztalattal nem rendelkezőknek első autómodellként egy kisebb teljesítményű elektromos típust szoktam ajánlani.

Ha túl fiatal, tudja-e vállalni egy felnőtt, hogy felügyeli a játékot? 

Többször kiderült, miszerint a gyereknek szánt Rc. autómodell igazándiból közös játék lesz apukával. Ebben az esetben bátran lehet komolyabb teljesítményűt választani, akár a nitros változatokból is. Felelősségteljes használat mellett, apuci felügyelete alatt elkerülhetők a nem kívánatos események.

A leendő gazdi mennyire szeret a játékon kívül a karbantartással is foglalkozni?

A robbanómotoros autómodell használat közben sokkal erőteljesebben szennyeződik. A rezonátor csőből csak úgy dől az el nem égett olaj, ami porral keveredve rátapad az alvázra, motorra és úgy általában mindenhova. Ezt rendszeres karbantartás során el kell távolítani. A közel 30.000 fordulatú motor rezonanciája képes kilazítani a csavarokat, ezeket ellenőrizni kell. Aki nem szereti ha olajos lesz a keze, annak ez nem való.

Érdemes még megjegyezni, a nitrómotorok érzékenyek a porlasztó beállítására. Nem létezik tuti setup, a motor működését komolyan befolyásolja a környezeti hőmérséklet, a levegő páratartalma, az üzemanyag gyártmánya és nitrómetán valamint olaj tartalma, de szerintem még a légnyomás változás is. Ezért a porlasztó beállításának fortélyait el kell sajátítania annak aki ezt  választja. 

Az elektromos típusúak is természetesen igénylik a karbantartást, de lényegesen tisztábbak és könnyebben kezelhetők.

  

Személy szerint én a robbanómotoros Off-road autómodellt szeretem, van egy olyan plusz játékélmény, nevezzük feelingnek, amit az elektromos nem tud nyújtani.

Remélem a döntés előtt állóknak sikerült némi támpontot adnom a választáshoz.

Katona János
Jakomodell